Introductie Ernst - enige zeilervaring - op zoek naar kust/zeezeilers om bij aan te sluiten

Begonnen door Ernst Breel · 0 Antwoorden

Ernst Breel

2 maanden geleden

Geplaatst: 2 maanden geleden
Dag Zeilmaatje Leden,

Graag stel ik mezelf hier even voor. Ik ben Ernst, 32 en ben autodidact zeiler. Ik wil graag mijn huidige kennis en ervaring verbreden met het maken van meer tochten op het de grotere meren, de Nederlandse kusten en waddenzee/noordzee.

Hoe is de zeilhobby begonnen? Tijdens mijn studie kwam ik in aanraking met zeilen via een studiegenoot die al wat zeilervaring genoot. Ik ging een paar keer mee en had, als geoefende watersporter (oorsprong in roeien), het virus snel te pakken. Even later hebben we gezamenlijk een klein kajuitjachtje gekocht en daar meerdere jaren met veel plezier mee gezeild op het markermeer/gooimeer. Al varende heb ik me het zeilen eigen gemaakt over de jaren.

Na mijn studie heb ik aanvankelijk een drukke baan aangenomen, met 50% reizen, dus geen tijd meer voor het zeilen. De boot hebben we weg moeten doen vanwege gebrek aan tijd. Het bleef alleen bij een paar keer per jaar een dagzeilertje huren op de meren. Nu 5 jaar later zit ik in een andere positie met veel meer vrijheid en tijd voor het zeilen, en begint het toch weer te kriebelen. Een jaar geleden heb ik een weekend lang op de waddenzee mogen zeilen met een ervaren kapitein en de principes van het maken van een vaarplan, voorbereiden voor zeezeilen, veiligheid aan boord op open zee en navigeren (op GPS en 'analoog' op de kaart/met log) kunnen ervaren en oefenen, en dit smaakt naar meer. De uitdaging van het navigeren in gebieden met tij, stroming, variabele wind spreekt me erg aan, plus het waddengebied is absoluut prachtig.

Momenteel ben ik op zoek naar zeilmaatjes die wat ruimere ervaring hebben in de wadden/kusten/noordzee waar ik me bij zou kunnen aansluiten om mijn ervaring naar een hoger niveau te tillen. Mijn uiteindelijke doel is om zelf langs de kusten naar Scandinavie te zeilen, en de Engelse kusten te kunnen verkennen, uiteindelijk ooit met een eigen boot.