rondje UK in 2016 met Carrera Helmsman 38


rondje UK in 2016 met Carrera Helmsman 38

.

zaterdag 19 juli 6.15 vertrek uit Lemmer, via Den Oever, Marsdiep naar Peterhead aankomst dinsdag
22 juli 10.00 uur Engelse tijd.
woensdag 23 juli dagtocht naar Bucky
donderdag 24 juli dagtocht naar Lossie mouth
vrijdag 25 juli dagtocht naar/ door eerste sluis Caladonisch kanaal.
zaterdag 26 dagtocht naar Invergarry
zondag 27 juli dagtocht naar Gairlochy
maandag 28 juli dagtocht naar Oban
dinsdag 29 juli dagtocht naar Glennarm
woensdag 30 juli dagtocht naar Bangor
donderdag 31 juli dagtocht naar Peel
vrijdag 1 augustus dagtocht naar Conwy
zaterdag 2 augustus dagtocht naar Holyhead
donderdag 6 augustus 02.00 uur vertrek naar Newlyn aankomst 7 augustus 20.00 uur
zaterdag 8 augustus dagtocht Salcombe
zondag 9 augustus 09.00 uur vertrek naar Duinkerken aankomst dinsdag 11 augustus op 05.00 uur.
dinsdag 11 augustus dagtocht naar Oostende
donderdag 13 augustus dagtocht Roompot
vrijdag 14 augustus boot een rompklopje gegeven en met moeders naar huis.

Waar ik nu wel achter ben dat 4 weken eigenlijk te kort was voor een redelijk blokje om. De vooraf geplande 6 weken waren beter geweest, aan de andere kant wilde ik ook wel graag naar huis na een week of drie. Voorlopig ga ik niet weer zulke fratsen uithalen, maar ben blij dat ik het heb gedaan. Schotland is best wel een lastig vaargebied, veel stroom, wind en vette golven. Een keer of 5 dolfijnen gezien, blijft een geweldige belevenis dat die rappe Flippers onder je boot door flitsen. Heel weinig zeilers gezien op de langere trajecten. Qua veiligheid heb ik me niet aan gebruikelijke regels gehouden. Ben 1 x aangelijnd geweest om te reven bij 8 Bf op de Noordzee, toen ook zwemvest aan verder niet. Wel het besef dat als ik over boord zou vallen ik een zeemans- graf zou hebben gehad. Maar er is zo weinig scheepvaart op zee, het water is zo koud dus ook met een zwemvest aan is het zo gebeurt met je. Wel ben ik altijd heel bewust bezig geweest met werken aan dek, kruipen en op de knieën.Moet eigenlijk rechts een nieuwe knie hebben, heb er onderweg wel gemerkt dat ie het geen jaren meer volhoud. Ik heb bewust ook nooit over boord geplast, en daarmee een overboord val kans uitgesloten. En je moet wat geluk hebben natuurlijk! Zaterdag morgen 6.15 vertrek sluis Lemmer, eerste 2 uur op de motor naar de Rotterdamse hoek, dan net bezeild naar Den Oever. Boot ligt dieper dan normaal, 80 liter diesel, 60 liter water, 30 kg vlot, bijboot, 7 kg carbon fiets en heel veel eten en drinken.Rond de middag bij de sluis, het waait 4-5. Na de sluis passage ff motorren,eten en een rifje steken. Komt plotsklaps een schreeuwende schipper van een frans bootje met een stuurwiel 2 meter boven de waterlijn vragen of ik dood wil! ik roep terug grote bek, grote boot maar geen verstand van het grote regeltjes boek, ik vaar aan stuurbordwal en hoef niet te wijken voor zijn kruisende koers. Maar aardig als ik ben minder ik wat gas. Bij de volgede slag idem, en zwaait hij gematigd. Ff later heb ik de zeiltjes omhoog en haal hem vlot in.Rond 16.00 uur zit ik op zee, paar slagjes maken door de geul dan met een knik in de schoot naar Peterhead.mooi windje bootje loopt prima met de nog langere waterlijn. Verbaast over de ontelbare boorplatformen. Ik maak slaapjes van 25 minuten, kijk even naar de zeilen, de AIS en en rondom en kruip er weer in. De zondag weinig bijzonderheden, erg rustig hier, zit dan ook ver van de kust af. Eten en rusten. Nachts valt de wind weg, motor bij fok ingerold. Paar uur later is de wind er weer, nu nagenoeg plat voor het laken. Wind neemt toe dus geen spi maar de HA uitgeboomd. loop 7-8 mijn SOG, zonnetje erbij wat wil je nog meer.Dan een bijzonder voorval op zee. ik heb een heel oud Sony radiootje van meer als 40 jaar, hadden mijn ouders altijd op de boot. en ik ben een fan van Rush, en Canadese rock band, heb alles van dat trio. Ik zet het radiootje aan en wat hoor ik Rush, met Spirit of de radio!!Toeval? Maar verder niets te beleven, geen haaien, dolfijnen, walvissen of zeeverkenners te bekennen.In de avond neemt de wind verder toe, ik zet het eerste rif. Wind neemt toe en boot gaat richting 10 SOG. Ik steek een rif en rol de soms klapperende HA ik. Wind neemt kog steeds toe, op een gegeven moment een rot klap als ik in de kajuit zit, ik dacht echt dat de mast eraf was. Was een klapgijp, blok van de bulletalie helemaal aan poeier en reling verbogen, maar de mast is nog ok.Bootsnelheid 12.5.8 Bf blijkt later. Aangelijnd 2e en 3e rif er in, viel me eigenlijk mee.Beetje meer aan de wind en met die gelagerde karren trek je het zeil makkelijk naar beneden. Dat alles in pikkenacht.Als ik alles klaar heb komen er nog ff 2 dolfijnen langs, leuk! Met het kleine grootzeiltje loop ik nog 5/6 mijl, dat ik ik wel voldoende. en ik ga weer verder met mijn slaapschema.Dindsdagmorgen rond 4 uur is het weer licht, wind is wat afgenomen en ik rol de HA weer uit. Het is goed bezeild naar Peterhead waar ik 10.00 uur Engelse tijd aankom. Een aardige havenmeester pakt een lijntje aan, maar ziet me wel een beetje raar aan.Even later besef ik waarom. Ik heb rechts een oogprotese, daar was zout achter gekomen dus had het ding eruit gehaald en een lekker zalfje er in gesmeerd. vandaar de blik van de havenmeester! Eenmaal afgemeerd de hulpstukken weer aangebracht. En dan eerst douchen en een tukje gedaan.In de middag naar het dorpje gelopen, ca 2 km. Heb 2x op een bankje gezeten echt moe in de benen, zelfde gevoel na een elfstedentocht! Ontzettend triest dorp, veel hele dikke mensen met kleine hondjes.Zal wel te maken hebben met de beschikbare hoeveelheid voer! Eet ergens nog een broodje schoenzool, en een lekker ijsje. En maar weer naar de boot gesjokt. Nog een wasje gedaan in de haven, en vroeg onder de wol. Mijn langste onafgebroken tocht zit er op, geeft wel een goed gevoel. De woensdag maar weer op pad de bocht om bij Fraizerhead, weinig wind soms de motor ff bij.Eenmaal de bocht op de spi erop en in het zonnetje met 2-3 sog begint het op vakantie te lijken. Eind van de middag wat buitjes, dus de handel maar opgeruimd.Kom rond 22.00 uur Bucky binnen, een visserij haven met weinig faciliteiten.Meer af tegen een oude Pilot boot, ff douchen, brootje kebab bij de take away en onder de wol. Donderdag 30-35 Kn wind, das wel veel. Toch besluit ik te vertrekken, Lossiemouth is maar 12 mijl hemelsbreed. Met 3e rif en HA stuiter ik daar kruisend in 3 uurtjes naar toe. Wat een leuke beschutte haven. Lekker eten op een terrasje met zicht op de boot, in het zonnetje. Wifi en goede douche, aardige haven dame die nog wat weerberichten voor me uitprint, mijn dag kan niet meer kapot! In Lossiemouth nog een bejaarde Zweed getroffen die met zijn partner ook door het kanaal wilde. Ze waren al even onderweg, zeer degelijk schip met alles er op en er aan, zelfs een paar fietsen in het gangboord. Ook wilden morgenvroeg rond 9 uur vertrekken om stroom mee te hebben bij Ford George. Op vrijdag gingen er 3 boten achterelkaar de haven uit, buitengaats was ik de enige die ging zeilen. Het woei matig uit de verkeerde richting. Na 2 lange slagen was ik weer bij de kust en kwam naast de Zweed uit. Wind was op dus ook maar de motor gestart. We hebben een paar uur naast elkaar gevaren. Toen er iets wind kwam de HA uitgerold waardoor ik net iets harder liep.Toen ik de Moray Firth naderde stond het zwart van de mensen aan de waterkant, even later bleek waarom: dolfijnen. heb er in de regen een filmpje van gemaakt.Na de Kessock bridge me gemeld bij de eerste sluis. Na een uitvoerige uitleg mocht ik 209 pond aftikken en werd daarna geschut.Toen nog een Swingbridge en een plekje in de marina gezocht.Het was er niet warm, overdag een graad of 14, snachts hooguit 8. In de pub in Inverness gegeten, viel bijna in slaap bij het wachtten in de warmte! In de haven mijn blaaskachteltje van de Vrijbuiter aan, 600W en € 9.95. in 10 minuten is het lekker warm. Douchen en onder de wol.De zaterdag een extra slaapzak en dikke sokken aangeschaft, brood, beleg, fruit en drinken. Nog ff de Zweden gedag gezegd en op naar Fort August.wel de muts op.In Fort August moest ik 2 uur wachten voordat ik door de sluis kon.Was er geel van de Chinezen en andere toeristen.Wat een circus. Uiteindelijk kwam een sluisdame vragen of ik door de sluis wilde, ik zei ja en aan stuurboord daar heb ik al mijn spulletjes hangen. Toen ze even later terug kwam mocht ik als 3e aan SB naar binnen.8 sluizen achter elkaar, de volgende bootjes kwamen een sluis achter ons aan. Na 1.5 uur was het schutten klaar. Aan de andere kant was het druk en weinig plaats, ik vaar nog wel ff door. Uiteindelijk voor Cullochy Lock afgemeerd. nu had ik mezelf een lekkere maaltijd beloofd, maar hier was helemaal niets.Dus de race fiets uitgepakt en wieltjes erin.Na een stukje heuveltje op heuveltje af kwam ik in Invergarry terecht waar slechts een luxe hotel stond.Ik naar binnen in joggingbroek, iets geurend, haar wild op de kop, kan ik hier iets eten? Hm, Ja OK. Wat lekkers besteld, vlot weggewerkt, dit omdat ik geen slot op mijn fiets heb, en weer afgetaaid. Met een volle maag in de regen weer naar me bootje gefietst. Klein wasbeurtje, tandjes poetsen en 2 slaapzakken over, wat een heerlijke zomervakantie is het toch! De volgende morgen wilde ik wel door de sluis, maar de sluisbediende was aan het gras maaien en hoorde weinig.Bleek een zeer aardige dame te zijn, oh sorry i'll go to the lock. Als ik vrijgezel was geweest.................had ik haar met grasmaaien geholpen! Toen ik de sluis uitvoer melde ze dat de volgende brug op de hoogte was van mijn komst, helemaal goed. Uitvoerig gezwaaid. Na een dagje motoren bij Banavie aangekomen.Met douche en wasmachine alles weer schoon.In een klein kroegje voor weinig heerlijk gegeten.De volgende dag door de 8 sluizen en in Corpach nog een pitsstop gemaakt voor boodschappen.Rond 11 uur ga ik door de laatste sluis op weg naar Oban. maandagmorgen verlaat ik het kanaal, was een mooie ervaring. Met weinig wind kijk ik nog ff achterom . Maandagavond een uur of 7 kom ik in de haven van Oban aan. De haven ligt op een eiland, met een kleine watertaxi kun je er naar toe.Het is nog steeds fris. De ene muts aan boord de andere is thuis. In de haven een locaal visje genuttigd, de gebruikelijke douche actie, en nog een rondje langs de boten op het droge. Het regent en morgen wil ik 04.00 uur weg. Als de wekker gaat doe ik mijn thermo kleding aan, zeilpak en laarzen en 5 minuten later vaar ik weer.Onder het varen zet ik een bakkie thee, eet 4 boterhammen met ham/ kaas, ff tandenpoetsen en ik kan weer yren vooruit! het plan is Bangor maar dat is wel ver voor 1 dag. Na een tijdje komt er wind en met de stroom mee gaat het 5/6 sog.Ik had eigenlijk Scarba aan SB moeten passeren, maar tussen Jura en Islan door lijkt me ook wel aardig. Als ik daar uiteindelijk ben is de omgeving wel aardig maar 4 mijl stroom tegen niet. Wel meer druk in het zeil, motor aan, en 2,5/3 sog, dat schiet niet op. Het duurt nog wel ff eer ik bij Ardmore Point de bocht om ga. De wind is toegenomen, zoals meestal in de middag, en ik zet alvast een rifje. Het komende uur aan hogerwal dus maar eens een blikje voer opwarmen. Ik vaar richting Mull of Kintyre, wind en golven nemen toe. Ook krijg ik stroom mee, de boot loopt uren rond de 10 sog! Maar opa wordt moe, en Bangor is nog een stukkie. Dus ff naar binnen en boek overleg.Blijkt er nog een haven te zijn die prima aan te lopen is ,Glennarm, nog nooit van gehoord. Prima aan te lopen en goed beschut.Alleen alles is dicht, ook het hek met magneetslot. Met nog een aantal Engelse motorbootvaarders, de boot heet Sorry Children,lopen we naar de enige Pub. Ik meld dat ik honger heb, helaas geen eten in de Pub. Wel wil de barman iets bij de ophaalchinees voor me bestellen, samen net de motorboot crew doen we dat dan maar. 20 minuten later is het er, voor 5.60 pond een bak vol voer!Van de barman krijgen we een bord en bestek en aan de bar zit ik mijn koolhydraten aan te vullen. Daarna worden de oogjes wel heel erg klein! Een mini wasbeurtje in de boot en eenmaal in de slaapzak ben ik binnen 3 seconden in dromenland. Na de lange dag van gister tijd voor een klein stukje, Bangor is niet ver.Na een flinke nachtrust ff betalen bij de havenmeester, ik merkte op dat in nergens van gebruik kon maken met al die sloten, daar was hij met eens, maken we er 8 meter van! 18 pond. 10 uur touwtjes los en met weinig wind en motor zo nu en dan aan naar Bangor. Een grote haven met veel snelle boten. Rondje door de stad gewandeld, bootjes kijken en ff lekker douchen. Na een smakelijk eenden tietje op tijd onder de wol, morgen weer vroeg op pad naar Peel. De wekker gaat 6 uur, een kwartier later lig ik bij de tank, waar moeizaam 10 liter diesel uitkomt, ding is stuk.Later maar weer eens zien voor wat illegaal rood spul. de stroom staat lekker mee, ik ga tussen 2 eilandjes door waar meer dan 4 mijl stroom staat, dat schiet lekker op. In de loop van de dag neemt de wind toe, de gang zit er weer lekker in, is toch weer ruim 50 mijl. Onderweg ff kijken wat ik in de volgende haven kan verwachtten, zit een keersluis voor de haven. als ik reken kom ik net te laat en moet ik aan een mooring wachtten op het volgende tij. Maar het is springtij wellicht heb ik mazzel.Nog een rifje inmiddels waait het 6 Bf. Als ik achter de grote piet de handel naar beneden heb roep ik Peel Harbor op. Mazzel nog 10 minuten om door brug en sluis. Wil je aan de kade of een box, doe maar een box. Een aardige Hanse schipper pakt mijn lijntjes aan en ben ik voor het eerst in mijn prille leven op Isle of Man! Peel is een leuk dorpje met kleine straatjes en een gezellige Pub de Creek Inn waar je goed kan eten, wat ik dan maar ook doe. Er is een meeting van oude houten boten, en oude motoren Ariel, doet me meer aan was poeder denken.Na de maaltijd ga ik ff naar de Yachtclub, is er wel gezellig. Kom met Nick aan de praat, heeft een oude houten boot. Ze gaan morgen buitengaats een stukje zeilen, ik kan wel mee. Als ik zelf niet vertrek lijkt me dat wel leuk. Ze voorspellen een bak wind voor de volgende dag, dus morgen zien we wel weer. Voor mijn doen lig ik laat in de pitpude zoals dat in het Fries heet. Ze voorspellen 4-5 dus dat wordt op naar de volgende haven, 10.30 gaan brug en sluis open. Na wat boodschappen doen loop ik nog ff bij Nick aan om te melden dat ik niet mee ga.Wat een mooi scherp jacht, keurig in de lak, alles origineel. Lieren herbouwd, heeft een aardige duit gekost, prachtig. Om 10.30 ga ik door de sluis, komt niet goed uit met het tij maar dat is niet anders. Holyhead is de bestemming. Als ik een dik uur onderweg ben doet de stuurautomaat vreemd, ik zie dat de RVS verhoging waar hij mee op het dek zit los zit. Wat, nu.. repareren en sturen gaat niet. Ik zou ergens nog een busje moeten hebben, zoeken dus. Grootzeil naar beneden, roer vast gezet en zo dobbert het wel wat. Het busje vindt ik uiteindelijk, en een boor die net iets te klein is, maar ik heb ook een ronde vijl. Na 10 minuten doet ie het weer! Ik moet om Man heen bij het Calf of Man, alleen staat daar wel 4 mijl stroom tegen, probeer nog door de Calf Sound maar daar staat nog meer stroom tegen. Ben dus wel 3 uur bezig om de bocht om te komen, dt is slecht voor het humeur.Ook draait de wind, doel is niet bezeild. Dan maar naar Conwy wat wel bezeild is. Heb de namiddag veel hazeslaapjes gedaan, weinig scheepvaart in deze hoek.Uiteindelijk ben ik rond middernacht bij de haven. Twijfel of ik er in kan, is wel hoog water. Komt nog een boot achter me aan , dus een rondje gemaakt, en achter die andere aan. 9 uur ben ik weer wakker, eerst de steun maken. Oude kit met stanley mes wegsnijden, droog maken, schuren. Ik heb nog oude polymeer kit wat je niet meet uit de koker krijgt met je kit spuit. Maar als je de koker doormidden snijd zit er wel bruikbare kit, die ik met het Stanley mes er tussen friemel. Onder deks zit een moer die door draaid, tussen de moer past een steeksleutel die ik met een schroevendraaier klem zet. De kit frupt er nu rondom uit. Met terpentine verwijder de overtollige kit. Reparatie geslaagd, zit nog steeds. De buurman ziet mij knutselen, en vraagt me om koffie. Na de koffie ff liggeld betalen, douchen en olie kopen, de motor lust wel wat en had maar 1 liter mee. 12 uur is de goede tijd om te vertrekken naar Holyhead. Op weg naar Holyhead, beetje miezerig, geen wind met eerst nog een beetje stroom tegen. Na een half uurtje komt de wind en een mager zonnetje en tij mee, erg veel mee zelfs!

Met heel weinig wind 8.9 en later zelfs boven de 10 SOG. Er moet minstens ruim 5 mijl stroom staan. Het is dan ook een druk watertje.

Schiet wel lekker op zo, rond 5 uur ben ik in HH.

De komende dagen niet zeilen, voorspellingen geven 7-8 Bf aan. In een gebied met veel getij en eilandjes en andere bijzondere hoekjes lijkt zelfs mij dat niet verstandig. Dus tijd mijn bandjes op te pompen tot 8 bar, en het nog altijd te strakke fiets pakje aan. Wilde eigenlijk naar de Malei Street fietsen op de rotsen genaamd the Platters te bewonderen, maar 140 km met zeebenen en recht in de wind terug wordt te veel van het goede. Na een stukje op de snelweg fietsen beland ik uiteindelijk in Cemaes Bay waar het ff lekker op zit op een bankje.Ook het weerbericht is vermeld op een bord bij het strand.

het is wel leuk fietsen, heuvelachtig met mooi uitzicht.

De volgende een tochtje de ander kant op, even bij de vuurtoren kijken waar ik donderdag om heen moet.Het waait nog behoorlijk, op de kliffen moet ik mijn plastic fietsje goed vasthouden anders waait ie weg! De woensdag boodschappen doen, lekker eten en vroeg naar bed. Donderdag 02.00 vertrekken. Als ik me donderdag meld bij de Portcontrol op te melden dat ik vertrek, hoor ik van de andere kant zoiets van zou je dat nu wel doen? De wind is nog 6 SW , en zal om 04.00 W worden. als ik de 2.5 km pier heb gerond staat er een forse zeegang, 1 dikke golf, zeiknat en kuip half vol, en dat in pikkedonker. Wat doe ik hier, terug gaan? NEE naar huis!! Ik rol de HA uit en vaar met een knikje in de schoot een beetje NW. Na 1,5 uur ga ik door de wind de vuurtoren is nog niet bezeild, maar na 20 minuten wel!! de wind is W en is wat afgenomen. het wordt wat licht, grootzeil omhoog, tij mee en 10 sog, de schipper is weer blij. Dit vond ik achteraf het minst leuke stukje. Op naar Lands End,nog 186.25 mijl te gaan. het is best wel een lang stuk naar LE, de wind neemt af. Moet je bij 3.5 sog nu de motor aan zetten of niet? Ik besluit door te dobberen. Tegen eind van de middag doemt er weer wat land op, St David en Milford haven. Wat brokjes rots met hier en daar een vuurtoren er op.Krijg een beetje stroom mee, dus stijgt de moraal. Is verder een saai stuk, 2 zeilbootjes en een paar grote jongens. Als ik het Bristol Chanel oversteek valt de wind weg, motor aan. Dolfijnen komen me een goede nachtrust wensen, blijft fascinerend. De hele nacht pruttelt de motor, en maak ik vele 30 minuten slaapjes. Die lukken prima zelfs met het gedreun van de 2 pitter pitten er 3! Als de zon op komt een mager windje, grootzeil omhoog als anti wiebel doekje.Ook hier weinig scheepvaart, dus grijpt opa zijn kans om nog wat zeeuiltjes te knappen. Na een warme hap komt er weer land in zicht, en eind van de middag dobber ik tussen LE en de vuurtoren. Om de bocht staat er wind, maar uit de verkeerde hoek. ook doet de stroom weer onaardig. De wind trekt nog meer aan, dus motor zeilend naar Newlyn.Zie uit naar een lekker maaltje dus nog iets meer gas. Voor de haven de lapjes naar beneden, door de krappe ingang worden de lijntjes door een paar aardige Ieren aangepakt. Mijn laatste pondjes geef ik aan de havenmeester, ik ben blut. de walstroom krijg ik gratis! Bij de Golden Lion kan je goed eten, eerst maar ff wat kilo's tappen. Dat valt tegen, geen automaat. Wel eentje in de supermarkt maar die wil me niets geven. Dus wat chocola gekocht en 50 pond meer afgerekend. Lekker eten in de Pub, na de laatste slablaadjes en rode ui val ik zowat in slaap. Tijd om naar de douche, een bijzondere alhier.De sleutel hangt op 12 meter hoogte, naast de deur van het hoge hokje van de port control.Dan nog 5 minuten naar een douche ergens achteraf, rustig douchen anders komen de tegeltjes je achterna! Maar voor een pond 15 minuten lekker warm water. Tevreden lig ik weldra te knorren. Ik mag uitslapen, rond 10.00 uur gaat het tij weer richting Lemmer. Na een lekker nachtje is de nieuwe dag zonnig begonnen, de voorspelling was wind Oost, maar gelukkig is hij West! Dat is beter, 9.30 verlaat ik de haven. De wind is matig dus spi, omhoog, naar beneden,motor aan, motor uit, genaker omhoog, weer naar beneden, het lijkt wel werken! Rond het middag uur ben ik Lizard point voorbij. De wind trekt wat aan en er kan weer gezeild worden.Ik zit er aan te denken om een nachtje door te zeilen, maar als het begint te schemeren valt de wind weg. Een rustig nachtje spreekt me ook wel aan, in Salcombe vind ik nog een mooring, not for overnighting staat er op. Geen idee wat ze daar mee bedoelen, slaapt prima! Als de volgende morgen het bootje met de havenmeester langszij komt meld ik dat ik om 01.00 aangekomen ben. Oh, dan kost het niets. Bedankt zeg ik. Als ik net vaar komt er een ander havenbaasje aanvaren, die wil wel afrekenen. Ik heb het al met je collega geregeld meld ik. OK , zuinige hollanders zal hij later wel denken. De wind is erg matig, beetje motor zeilen.Ik wordt ingehaald door een grote Duitse alu Koopmans van een metertje of 15, de Geyhound. Is snel uit het zicht. De wind trekt aan, de genaker kan er op. Met tij mee loop in en aantal uren rond 10 sog. Op mijn plotter zie het AIS signaal van de Greyhound, die ben ik ingehaald.Ik besluit de nacht door te varen en Wight links te laten liggen.Het is best wel druk als ik in pikkedonker Wight passeer.AIS is een uitstekend hulpmiddel om te zien waar die grote verlichte kerstbomen nu precies heen varen! Als het licht wordt ben ik ter hoogte van Selsey. Er is geen beroeps vaart in de buurt en op 600 meter aan SB vaart een zeiljacht op de motor met grootzeil om hoog. Ik mag ff liggen, en wordt pas een uur later wakker, oeps timer vergeten.Kop uit het luik, zeiljacht nog aan SB, we zeilen nog 6 sog, ik ga nog een paar tukjes doen, nu wel de timer gezet. Ter hoogte van Brighton heb ik de slaap uit.Het zeiljacht is achterlangs gegaan nar de kust, ik ga naar Beachy head. Heb daar GSM ontvangst, dus ff wat weerberichten binnen hengelen. De wind wordt Oost, dan is de Franse kust een betere optie dan Dover, en heb ik ook wat meer druk in de zeilen.Wind valt in de loop van de middag weg, dus motor bij. Calais is het doel.Voor Calais is nog een shipping lane, jesus wat een scheepvaart, ik laat er 4 voorgaan, de 5e kan ik zat voor langs. Maar ik ben blij dat ik volgas zijn groene lampje zie. Wat is het druk bij Calais, mij te druk, ook nog een getijde haven. Net als ik uitzoek of ik naar binnen kan is mijn neerhouder beslag los van de mast, 12 6mm popnagels zijn niet sterk genoeg. Mijn 4.75 m1 giek gaat met de ruime wind rare dingen doen. Zeil naar beneden. motor aan, geen Calais, Duinkerken is beter. Ik probeer nieuwe popnagels, maar dat lukt niet.Ik besluit het beslag wat lager te zetten, nieuwe gaten boren, draad tappen ne boutjes erin. Na 2 uur klussen en varen in een betond kanaal ben ik rond 03.00 uur klaar, zeil kan weer omhoog. Een beetje behoorlijk gesloopt meet ik om 05.00 af in Duinkerken. 30 seconden later slaap ik als een kanon! om 10 uur wordt ik wakker, oh ja Duinkerken en ik ruik niet fris.Op naar de havenmeester, is gratis als ik vanmiddag weer vertrek, is bij die linksrijders wel anders! Na een douche,wat schone kleren aan en richting voederhok.Blijkt een redelijk luxe tent te zijn waar twee dames met naaldhakjes, nippend aan een kopje koffie, getuige zijn van het Europees Record T bonestake wegwerken! Binnen 6 minuten was het klaar. Nog een super bezocht, met name mijn fris voorraad verdiende aanvulling. In de haven nog diesel getankt, zo rond een uur of 4 had ik alles wel weer op de rit. Ik besloot om maar te vertrekken, windje 3 en een zonnetje.Het was net bezeild, beetje tegen de zandbank aan met 3 meter water en weinig stroom tegen gaat het best wel lekker zo langs de kust.Weldra gaat de geul meet Noord, niet meer bezeild fok in motor aan.Gaat niet heel snel langs de hoogbouw van onze zuiderburen, en ik kom er achter dat ik best wel heel moe ben! Oostende lijkt me een goede keus. De haven is redelijk vol maar in vind nog een plekje aan de steiger.Het is feest in de stad , Paulus feesten met veel muziek, en licht. Met name dat licht is erg hinderlijk las je vaart, je ziet niets.Na een rondje dor de stad met vele leuke bandjes roepen benen en bed rond 12 uur! goed plan. De volgende dag zijn de voorspellingen nog NO, de donderdag zal het O worden. Dua nog een rustdagje ingelast.Donderdag 7 uur op, het gat uit naar Ijmuiden.De wind heeft niet geluisterd geen oost, maar alles van voren.Ik maak een slag naar het windmolen park, zoiets kan alleen maar veel geld kosten.De barometer zakt, en het schiet niet echt op. Ben nog steeds moe, IJmuiden is te ver weg, Stellendam eigenlijk ook. Roompot wellicht. Dan belt mijn vrouw, code oranje waar zit je nu? Naar de Roompot is goed. Ik mag niet overnachten aan de buitenzijde van de sluis, dan maar naar de marina, waar ik uiteindelijk vlak voor de ingang aan de grond loop door een ontbrekende/ platgevaren staak.Daar lig je dan voor l... Havenmeester krijt me niet los met zijn 10 pk, een speedbootje met 30PK ook niet. Het onweert en bliksemt inmiddels. Ik bel mijn vrouw en stuur haar wat rampplaatjes, je moet toch wat. Houd er maar rekening dat je me morgen ophaalt, ik wil nog een paar dagen bijkomen thuis! Uiteindelijk komt de KNMR, oefening was afgeblazen, dan maar een eenvoudige Fries helpen.Gaat niet heel voorspoedig, eerst trekken ze een lier eraf, daarna nog gedoe met het anker wat uitlicht. Aan voorkikker losgetrokken, alles zit goed vast op de ze boot! Mijn motor was warm gelopen, dus langs de kant gebracht.Mijn humeur was niet heel best, vroeg naar bed en 5 uur vertrekken zat er niet meer, dubieuze motor, en honger. Eerst maar wat eten, daar viel ik bijna in slaap, toen nog ff douchen, afschot naar de kleding en niet naar het putje. Als je broek dan valt kun je deze uitwringen, dat kan er ook nog wel bij. 00.21 lag ik gestrekt! Vrijdagmorgen thuisfront verzocht me op te halen, nieuwe acc gekocht, en een monteur bij de motor gehad. Koelvloeistof bijvullen en was weer ok, later zou de echte oorzaak blijken. 12 uur knuffelmoment bij het hek, auto inladen, weekje liggeld aftikken, en na 4 weken weer een auto besturen! Eenmaal thuis ben ik tevreden met mijn besluit. De eerste werkdagen vallen me ook zwaar, pas woensdag voel ik me weer ok. De voorspellingen lijken goed, dus brengt een collega mij donderdagavond naar de Roompot.Vrijdag 00.40 wekker geluiden, 4.45 door de sluis. Aan de buitenzijde liggen 4 boten, hoezo met twee maten meten? Het waait nog niet veel, dus motor bij, die daarna weer warm loopt.Na enig speurwerk zit er een takje in de huiddoorvoer! Even later loopt ie weer als vanouds, hoe lang zou het er al hebben ingezeten? het is 07.20 het waait en de genaker kan omhoog, bij HvH is de wind op, Sluis IJmuiden gaat vlot en om 21.00 meer aan de steiger voor de brug Zaandam af. Een minisopje voor de ruikende delen en plat. Wordt rond middernacht nog wakker van de golven gemaakt door terugkerende vuurwerkkijkers. Zaterdag 8.00 vaar ik weer, langs de Sail altijd leuk, sluis en brug geen wachttijd, mooi ZO windje op het Markermeer.Ook bij Lelystad staat de brug nog omhoog als ik de bocht om kom, alles zit mee vandaag. Rond 18.00 ligt de Catch Me na ca 1550 mijl weer in zijn box.Nu zit mijn tocht er echt op. resume: wel veel solo in 4 weken op een open boot. wel leuk om een keer gedaan te hebben. ik doe het voorlopig NIET WEER! Carrera is een oersterke boot.

78 Bekeken